(dup) Ja

Speciaal voor leerkrachten in het basisonderwijs!

[text_block style=”undefined” align=”left” font_size=”35″ font_font=”Lobster%20Two” font_color=”%23ff6600″ top_padding=”50″ bottom_padding=”50″]

De volgende ronde start over:

[/text_block]

Leer kindertekeningen lezen en begrijpen in 9 weken!

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”25″ font_font=”Verdana” font_color=”%2325bcd3″ top_margin=”50″ bottom_margin=”100″]

Kinderen tekenen. Op school, thuis, straat, het bospad, de muren…

Met iedere tekening laat een kind onbewust iets van zichzelf zien. Wat hem van binnen bezighoudt, hoe hij zich voelt, wat hem beweegt.In beeldentaal.

Het begrijpen van beeldentaal is magisch. Bijzonder en intiem. Je stapt binnen in de belevingswereld van een kind.

Stel je voor dat je deze beeldentaal begrijpt en weet wat een kind jou zonder woorden zegt…

Ik leer jou deze beeldentaal in 9 weken!

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″ font_color=”%23ff6600″]

Ik wil leerlingen beter begrijpen en belangrijke signalen oppakken zodat ik snel kan ingrijpen.

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″]

De tekeningen helpen mij een inschatting maken van de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind.

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″ font_color=”%23ff6600″]

Tijdens mijn opleiding leerde ik hoe ik met kinderen omga, maar hoe zit het met non-verbale communicatie?

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″]

Wat is nou eigenlijk ‘normaal’ in een tekening en wat niet?

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″ font_color=”%23ff6600″]

Ik wil meer diepgang in het werken met mijn leerlingen.

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″]

Ik ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig…

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″ font_color=”%23ff6600″]

Ik ben bang dat ik belangrijke signalen van kinderen over het hoofd zie…

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″]

Ik heb er wel eens wat over gelezen, maar het was zoveel en onoverzichtelijk. Ik had geen idee waar ik moest beginnen…

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″ font_color=”%23ff6600″]

Kinderen zeggen iets met hun tekeningen. Dat voél ik gewoon…

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″]

Boeken en cursussen over kindertekeningen analyseren zijn vaak zo ‘technisch’ kan het ook anders?

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″ font_color=”%23ff6600″]

Ik wil weten wat er bij mijn leerlingen speelt, wat er in ze omgaat, waar ze mee zitten. Ook de rustige kinderen.

[/text_block]

Ik vind het belangrijk om in mijn vakgebied te blijven leren en ontwikkelen. De training van Eveline sprak me enorm aan. Zeker na het zien van de gratis lessen… daar wilde ik meer van weten! Ik had het op het moment dat de cursus startte erg druk, maar dat heeft me er gelukkig niet van weerhouden om toch mee te doen. Het fijne is dat je de lessen op je eigen tempo kunt volgen, waar en wanneer het je zelf uitkomt. En al direct merkte ik dat ik anders ging kijken naar kinderen die tekenen en hun tekeningen zelf.

Deze cursus heeft me geleerd dat er een wereld achter een kindertekening schuil gaat. Ik vind het ontzettend gaaf kindertekeningen zorgvuldig te bekijken en te ontdekken wat het kind vertelt met zijn/haar tekening. Een tekening is zoveel meer dan ‘mooi/niet mooi’ ‘kleurrijk’ ‘vol of leeg’. Het geeft inzicht in de ontwikkeling, het proces waar een kind zich in bevindt, behoeften die hij/zij mogelijk heeft en handvatten voor verdere gesprekken, coaching en begeleiding.

Ik heb er een taal bij geleerd. De taal van tekeningen. De taal van kinderen. En dat vind ik enorm waardevol.
Bijvoorbeeld in de begeleiding van een jongetje van 5 jaar, waarvan de ouders net gescheiden waren. Praten was lastig, maar tekenen vond hij heerlijk! Uit zijn tekening kwam naar voren dat hij veel behoefte heeft aan duidelijk en structuur. Echt een eye-opener voor zijn ouders, dit was informatie waar zij een stap verder mee konden om hun zoon te helpen bij wat hij nodig had in deze periode. En daar doe ik het voor!

Eveline vertelt heel open, natuurlijk en duidelijk en haar enthousiasme werkt aanstekelijk. Het was een feestje om van haar te mogen leren. Een goede verdeling tussen theorie, praktijkvoorbeelden en doe-opdrachten. Juist de opdrachten hebben geholpen om ook echt in actie te komen en zelf aan de slag te gaan. Superleuk om te merken welke wereld er achter een tekening schuil gaat. Als je weet hoe je moet kijken, dan zie je zo veel meer… Ga jij er ook voor?

Manon Ende kindercoach bij Stoere Stappen

Manon Ende (kindercoach)

Manon Ende (kindercoach)
Stoere Stappen

Ik heb geleerd wat er éigenlijk te zien is, wat een kind vertelt met lijnen, vlakken en kleur, vorm, perspectief, symbolen en gevoel.

Het gaan zitten en iets afmaken is niet mijn sterkste punt. Ik ben iemand die snel uitgekeken is op nieuwe dingen en dan weer een nieuwe prikkel wil. Nu was elke les een nieuwe prikkel en ik baalde dat er niet altijd de ruimte was thuis om te zitten en in de nieuwe les te duiken. Sommige dingen waren dubbel, maar toch nieuw: een hele andere invalshoek, met gevoelsuitbreiding 🙂

Het meest bijzondere vind ik de magie die uitgaat van kindertekeningen lezen: dat die symbolische, dubbele laag, de ‘tussenderegelsdoor’, geheimtaal-achtige manier van een kind begrijpen vind ik zó spannend, ik zie daar mijzelf als kind, tiener, en nu als volwassene dwars door elkaar heen verenigd, het KLOPT gewoon, de puzzelstukjes vallen in elkaar: ik wíst dat dit soort magie bestond, voelde dat al, maar kon het niet als zodanig vinden: nu wel. (Ingeborg Heemskerk – leerkracht basisonderwijs)

Ingeborg Heemskerk

Ingeborg Heemskerk

Hmm, wie vertelt jou over de beeldentaal, die zóóó belangrijk is om kinderen nóg beter te begrijpen?

Ik doe dat heel graag en met veel plezier!

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″ font_font=”Lucida” font_style=”italic” font_color=”%2325bcd3″]Mijn naam is Eveline Ruitenberg. Ik werk meer dan 20 jaar met kinderen en hun ouders. Onder andere als pedagogisch medewerker en sinds 2007 als speltherapeut. In mijn praktijk heb ik inmiddels honderden kinderen begeleid.

‘Tussen de regels door lezen’ vind ik essentieel in het werken met kinderen. Juist omdat ze verbaal minder vaardig zijn en nog dicht bij hun gevoel leven. Ik vind het belangrijk dat iedereen die met kinderen werkt, begrijpt wat kinderen zeggen zónder woorden. Via tekeningen, spel en lichaamstaal.

www.kinderenbeterbegrijpen.nl[/text_block]

De facebookgroep heb ik als heel prettig ervaren. We hielpen elkaar, jij reageerde snel en attent, er was sprake van een respectvolle omgang met elkaar en er was op één of andere manier een goede sfeer waardoor ik gemakkelijk persoonlijke dingen durfde te delen. Het was fijn om zo’n facebookgroep te ervaren. Je staat er niet alleen voor!

– Angela

Ik vond de training super leuk om te doen. De manier waarop het aangeboden werd vind ik ook heel prettig. De opdrachten vond ik erg leerzaam. Het zelf tekenen was ook een ervaring op zich (…). Ik vind het heel verrassend hoeveel je uit een tekening kan halen. Al blijft het natuurlijk interpretatie het is wel een mooie manier om een gesprek in te gaan. In mijn praktijk zie ik veel kinderen in echtscheiding situatie en om dan een tekening aan ouders te kunnen laten zien met een passende uitleg helpt mij zoveel! Het maakt heel veel indruk op ouders en dat geeft mij de ruimte om met ze in gesprek te gaan. Ik zie dat de (soms) defensieve houding afneemt.

Daarbij is het voor veel kinderen ook een uitlaatklep, ik merk dat ik door deze training ook vaker kies voor tekenen. Het is echt een extra tool voor mij geworden.

– Helen-Louise

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”25″ font_font=”Verdana” font_color=”%23ff6600″ top_margin=”100″ bottom_margin=”100″]Nieuwsgierig naar wie deelnemen aan deze training? 

Meer dan 160 deelnemers gingen jou het afgelopen jaar voor. Onder hen zijn:

  • leerkrachten
  • therapeuten
  • coaches

Start nu met de enige online training in deze vorm over Kindertekeningen lezen in Nederland!

De bijzonder effectieve combinatie van video, theorie, ondersteunende Facebookgroep, opdrachten en certificaat vind je nergens anders.[/text_block]

Ik leer jou kindertekeningen lezen én begrijpen!

Stel je voor…

  • dat je weet wat de boodschap van een tekening is
  • dat je begrijpt wat een kind jou zónder woorden vertelt
  • dat je belangrijke signalen oppikt en op tijd ingrijpt
  • dat je veel sneller weet hoe een kind zich écht voelt
  • dat je ouders of collega’s uitlegt en laat zien hoe een kind zich voelt
  • dat je door tekeningen makkelijk contact maakt met een kind en jouw begeleiding sneller aanslaat
  • dat je beeldentaal spreekt

Hoe bijzonder is dat?!

In het kader van professionalisering was ik op zoek naar bijscholing. Met mijn vele jaren ervaring had ik al veel gedaan en gezien. Ik was op zoek naar iets waar ik zelf ook echt iets van kon leren en leuk vond om te doen, want niet alle cursussen zijn even leuk, haha haha (…)

Op Facebook kwam ik jouw cursus tegen en het sprak mij heel erg aan. De manier waarop je de dingen brengt, met gevoel en heel open en warm.(…) En… wauw  wat een cursus en wat komt er veel op je af! Nooit voor mogelijk gehouden dat je in een tekening zoveel van je zelf bloot geeft. (…)

Geweldig en zeker een verrijking voor mijn ontwikkeling! Zelf iets tekenen en dat aan een ander laten zien, voor mij geen moeite om het op Facebook te zetten. Maar tijdens de VIP dag een ander verhaal. Je komt jezelf tegen en leert ook over jezelf. Ik kijk nu anders tegen kinderen aan die aarzelen om iets op papier te zetten (voor mij een Eye opener) en zal ze nu zeker anders proberen te stimuleren.

De VIP dag was een geweldige ervaring en zeker een dag die ik een ieder aanraad. Veel van geleerd en fijn om contacten te leggen en van gedachten te wisselen. Verder gebruik ik het binnen mijn onderwijs. Kinderen die al een rugzakje hebben, wat zegt de tekening mij over het kind en waar kan ik het dan nog beter bij helpen. Maar ook collega’s helpen die tegen problemen aanlopen en niet goed weten wat het kind beweegt. Ik weet dat ik daar voorzichtig mee moet zijn , maar het verschaft ons zeker inzicht. Het maakt mij een completere “ juf”. Dankje voor deze super leuke, mooie kans. (Marga van Breukelen – leerkracht basisonderwijs)

Marga (VIP deelnemer)

Marga (VIP deelnemer)

In mijn training leer ik jou stap voor stap hoe je kindertekeningen leest én begrijpt!

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”30″ font_font=”Lucida” font_color=”%2325bcd3″ top_margin=”30″ bottom_margin=”30″]

Helder, duidelijk en overzichtelijk

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”18″ font_font=”Lucida” font_color=”%2396908d” top_margin=”50″ bottom_margin=”50″]

Vanuit huis of de tuin. In je hangmat. Op vakantie. Op je werk. Via computer, tablet of smartphone. Waar en wanneer jij wilt. In jouw tempo.

Eens per 2 weken is er een live Q & A in de Facebookgroep. Stel daar al je vragen en ik geef jou persoonlijk antwoord.

En weet je? Als je eenmaal hebt meegedaan met de training ‘Kindertekeningen lezen én begrijpen’ dan heb je levenslang toegang tot de informatie. Ook tot eventuele nieuwe informatie die er later bijkomt. Handig! Voor altijd toegang tot de magie van kindertekeningen…

[/text_block]

Wat leer je tijdens de training?

  • Les 1 Een goede voorbereiding

    In deze les komen de basics over het omgaan met kindertekeningen aan bod. Ik vertel je wat je moet weten over kindertekeningen en de ontwikkelingfasen van kindertekeningen. Daarnaast de belangrijke do’s & don’ts.

  • Les 2 Stappenplan

    Ik geef je een stappenplan zodat je in de brei van alle informatie stap-voor-stap aan de slag kunt met een tekening.

  • Les 3 Open stellen

    Tekeningen lezen doe je niet alleen analytisch, maar juist ook vanuit gevoel. Precies dat niveau van waaruit een kind leeft.

  • Les 4 Analyse 1

    Je leert technisch een tekening lezen. Kleurgebruik, vlakverdeling, vormen, techniek, beweegrichting.

  • Les 5 Analyse 2

    Het vervolg van technisch analyseren van een tekening.

  • Les 6 Symboliek

    Ik leer je op verschillende manieren naar symbolen in een tekening kijken en ontdekken waar de symbolen in de tekening voor staan.

  • Les 7 Materialen

    Er zijn veel materialen die kinderen gebruiken bij het maken van tekeningen. Maar welk materiaal is er eigenlijk, waar appelleert het aan en wat zegt het over een kind?

  • Les 8 Opvallende tekens

    Wat zijn opvallende tekens in een tekening? Wat vraagt extra aandacht?

  • Les 9 Samenvoegen

    In deze les leer je alles combineren. Kortom een tekening lezen.

  • Bonus 1

    Je ontvangt 4 (!) bonussen: 3 lessen over boomtekeningen, huistekeningen en het tekenen van (mens) figuren.

  • Bonus 2

    Download met creatieve werkvormen die je met kinderen (en hun ouders) kunt gebruiken.

  • Ouderavond/workshop pakket

    Tot het basisschool arrangement behoort ook het ouderavond pakket. Dit pakket bevat:een powerpointpresentatie, uitleg en oefeningen om een actieve en inspirerende workshop van 2 a 3 uur mee te vullen.

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”21″ font_font=”Lucida” font_color=”%2325bcd3″ top_margin=”100″ bottom_margin=”50″]Kortom, na deze training:

  • Heb je kennis van de ontwikkelingsfasen van kindertekeningen
  • Maak je een betere inschatting van de sociaal-emotionele ontwikkeling van een leerling
  • Signaleer je sneller problemen, ook de minder voor de hand liggende problemen
  • Heb je meer zicht op het gevoelsleven van kinderen versus cognitie
  • Ben je in staat om aan de hand van een stappenplan kindertekeningen te analyseren
  • Kun je zowel analytisch als op gevoel een kindertekening lezen én begrijpen
  • Kun je materialen inzetten ter stimulering van de ontwikkeling van leerlingen
  • Weet je wat een kind van binnen bezighoudt
  • Zie je wat een kind jou vertelt zonder woorden en met beelden

[/text_block]

Super indrukwekkend te zien hoe Eveline precies de vinger op de zere plek weet te leggen bij haar uitleg van een kindertekening! (…) De video’s bekijk ik gretig… Eveline brengt dit met zoveel passie dat haar enthousiasme gewoon overspringt!

– Marianne Kloeth

(…) Ik ben in ieder geval heel blij met je lessen. Dit is echt heel leerzaam en leuk.

– Diane

Onze dochter kwam bij Eveline in therapie, omdat ze buitenshuis zeer verlegen en faalangstig was en thuis vrolijk en druk. Vanaf het begin hadden wij een goed gevoel. Eveline is open, eerlijk, professioneel en geeft je alle vertrouwen. Ze legt dingen duidelijk uit. Tijdens de therapie tekende onze dochter veel. Deze tekeningen werden door Eveline ‘gelezen’ en zij stelde ons daar vragen over. Zo ontdekten we hoe sterk de emotionele band tussen onze dochter en haar vader is. Zo sterk dat zij last had van onverwerkte dingen uit het verleden van haar vader. Naar aanleiding van deze tekeningen is hij daarmee aan de slag gegaan en zijn dingen opgepakt. Dat had duidelijk effect op onze dochter. Naarmate mijn partner zijn verdrongen stukken oppakte, knapte onze dochter steeds meer op.  Nu is het een vrij meisje met veel vriendinnen en is het ‘gat’ in haar persoonlijkheid verdwenen. Zonder de tekeningen en Eveline die deze las, waren we hier nooit achter gekomen!

– Saskia de Kreij

Geen vragen of zo, ik wilde gewoon even laten weten dat ik de theorie van les 7 zooooo interessant vind (net als alle andere lessen overigens hoor)!! Wat superleuk om dit allemaal te weten over opvallende tekens. Door dit weet ik weer waarom ik een kindgerichte opleiding heb gedaan 🙂

– Angela

Bedankt voor het elke week verzorgen van zulke leuke en inspirerende lessen! Ik volg de cursus samen met een collega (beide leerkrachten) en elke werkdag bespreken we wel iets…. Super interessant om onze eigen groei waar te nemen!

– Stephana

Basisschool arrangement

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”22″ font_font=”Verdana”]

 3 personen deelname online training

ouderavond/workshop pakket (diapresentatie, oefeningen, begeleidende tekst)

24/7 online beschikbaar

ook na afronding training toegang tot lesmateriaal

9 modules

toegang tot facebookgroep

live vraag & antwoordsessies

certificaat na voltooien opdrachten

 BONUS 1: 10 werkvormen tekenen met kinderen

BONUS 2: Les boomtekeningen

BONUS 3: Les menstekeningen

BONUS 4: Les huistekeningen

[/text_block]

€ 697,-

Bedrag is exclusief btw.

 

 

 

[text_block style=”undefined” align=”left” font_size=”35″ font_font=”Lobster%20Two” font_color=”%23ff6600″ top_padding=”50″ bottom_padding=”50″]

De volgende ronde start over:

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”center” font_size=”25″ font_font=”Verdana” font_style=”normal” font_color=”%23ff6600″ font_shadow=”none” top_padding=”150″ bottom_padding=”100″ top_margin=”150″ bottom_margin=”100″]Meer dan 160 deelnemers gingen jou dit jaar voor. Start nu!

De enige online training in deze vorm (video, theorie, ondersteunende Facebookgroep, opdrachten en certificaat) over Kindertekeningen lezen in Nederland![/text_block]

Veel gestelde vragen

  • 1

    Ik heb het al zo druk. Kan ik dit wel combineren met mijn werk en gezin?

    Ja, heel makkelijk zelfs, omdat je het op je eigen moment, in je eigen tempo volgt. Op de plek(ken) die jij prettig vindt. Daarnaast is iedere les onderverdeeld in verschillende blokken waardoor je de les ook in delen kunt volgen. Op je tablet, telefoon of computer. Stel je voor dat je lekker in je hangmat in het zonnetje wijzer wordt?

  • 2

    Eh, ik ben niet zo’n boekenwurm… Is het dan toch geschikt voor mij?

    Absoluut. Veel van wat ik je leer over kindertekeningen komt in de vorm van video’s en voorbeelden. Praktijk en theorie gecombineerd. Daarnaast ga je ook zelf aan de slag. Je zit dus niet de hele tijd met je neus in de boeken.

  • 3

    Geef je 1 op 1 begeleiding?

    Via de Facebookgroep lees ik mee met jullie en beantwoord ik vragen.

  • 4

    Komen alle lessen ineens vrij?

    Nee. Je ontvangt 9 weken lang iedere week een les. Deze bevat video’s, opdrachten en een werkboek waarmee je aan de slag kunt op je eigen plek in je eigen tempo.

  • 5

    Hoelang blijven de lessen beschikbaar?

    Wanneer je eenmaal hebt deelgenomen aan de onlinetraining ‘Kindertekeningen lezen én begrijpen’, heb je in principe jouw hele leven toegang tot de lessen. Je kunt dus ook een jaar later alles nog eens terug kijken. Mochten er op een later moment nieuwe onderdelen bijkomen dan krijg je daar ook toegang toe.

  • 6

    Kan ik in termijnen betalen?

    Ja, dat kan. In 3 termijnen.

  • 7

    Ik ben leerkracht op een basisschool, is het geschikt voor mij?

    Jazeker! Er doen veel leerkrachten mee. Zij doen dit als bijscholing en dit wordt door de school bekostigd. Aan het eind ontvang je een certificaat ter verantwoording.

  • 8

    Krijg ik een certificaat?

    Iedereen die aan het eind van de training zijn opdrachten opstuurt en voldoende heeft gemaakt, ontvangt een certificaat.

  • 9

    Hoeveel uren ben ik per week bezig?

    Houd rekening met gemiddeld 3 uren studieplezier per week. Dit is inclusief lees-, luister-, kijk- en maakwerk. Dat betekent 10 x 3 uren = 30 studieplezieruren in totaal.
    Voor de oplettende lezer: 9 lessen + bonus= 10.

Kindertekeningen lezen én begrijpen

Heb je vragen? Mail me gerust.

evelineruitenberg@hotmail.com



Leer kindertekeningen lezen én begrijpen waar en wanneer jij wilt. In jouw tempo!